مرور روزنامه های کابل
عبدالقدیر میرزایی عبدالقدیر میرزایی

پنجشنبه 29 – جولای

 

روزنامه راه نجات درمورد فعالیت های تروریستی در پاکستان مطلبی را به نشر رسانده و با عنوان درشتی در بالای صفحه اول خود نوشته است که پاکستان باید صدور تروریزم را توسعه ندهد.

روزنامه گفته است که دیوید کامرون صدراعظم بریتانیا در این مورد به پاکستان هشدار قاطع داده است، که باید اقدامات جدی علیه تروریستان داشته باشد.

روزنامه درسرمقاله شماره امروزخود درمورد اقداماتی که حکومت افغانستان باید تا سال دوهزار و چهارده میلادی که مسوولیت کامل امنیتی کشور را به عهده می گیرد، انجام دهد.

این روزنامه گفته است که توجه به تجهیز و آموزش نیروهای افغان مهم ترین موضوع است که باید با جدیت روی آن کار شود.

به عقیده مقاله نویس صرف با افزایش کمیت نیروهای امنیتی نمی توان مشکلات را حل کرد بلکه باید کیفیت و عملکرد این نیرو ها نیز درنظر گرفته شود.

 

روزنامه دولتی انیس درمورد تعهدات جهانی برای مبارزه بیشتر با تروریزم تبصره کرده و در این میان مسئله خروج احتمالی نیروهای بین المللی از افغانستان را نیز مورد بررسی قرار داده است.

این روزنامه گفته است که نیروهای امریکایی تمایلی برای خارج شدن افغانستان در سال دوهزار و یازده میلادی ندارند و برخی از حلقات می خواهند با غلط جلوه دادن این مسئله به دشمن کمک کنند.

روزنامه درمطلب دیگری برخی از اظهارات رئیس جمهورکرزی را به نشر رسانده که گفته است جامعه جهانی باید حالا تمرکز بیشتری بالای امنیت افغانستان داشته باشد.

 

روزنامه ویسا درمورد وضعیت در افغانستان و پاکستان و تاثیری که افشای اسناد سری از خود به جا گذاشته است، تبصره کرده است.

مقاله نویس گفته است که باید دولت در روشنایی وضعیت کنونی با امریکا گفتگو های تازه یی را اغاز کند.

این روزنامه درعین حال نوشته است که باید بر اساس اسناد افشا شده تحقیقات صورت گیرد که نیروهای خاص در افغانستان بر مبنای گزارش های نادرست، به چی تعداد از رهبران قومی افغانستان را به قتل رسانده اند.

ویسا درجای دیگری نیز با اشاره به افشای اسناد سری درمورد جنگ افغانستان، این جنگ را بی مفهوم توصیف کرده است.

مقاله نویس گفته است که با گذشت هر روز گوشه های دیگری از مسایل وابسته به جنگ افغانستان افشا می شود و بی مفهومی آن نیز ثابت می گردد.

 

روزنامه هشت صبح درسرمقاله شماره امروزخود درمورد عملکرد پاکستان در منطقه و همکاری وی با گروه های تروریستی تبصره کرده است.

مقاله نویس پرسیده است، آیا پاکستان همچنان بازیگر منطقه خواهد ماند.

این روزنامه در ادامه گفته است که پاکستان به نحوه از گروه های تروریستی حمایت کرده است، اما حالا به نظر می رسد که این کشور به اخر خط رسیده است .

هشت صبح گفته است که مشکلات داخلی و فشار و نا هنجاری های اقتصادی پاکستان، این مجبوریت را به وجود می آورد که دیگر نقش دوگانه خود را فراموش کند.

روزنامه درجای دیگری نیز به مسئله مبارزه با تروریزم در افغانستان و منطقه توجه کرده و با اشاره به افشا شدن اسناد سری گفته است که افغانستان فرصت تازه یی یافته است تا مسیر مبارزه را تغییر داده و آن را موثر تر  بسازد.


July 29th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها